Strona główna / Popularnonaukowe / Idea i tusz

Inne książki z tej kategorii

Matematyka, jakiej nie znacie. Ciekawostki i perełki, o których nie uczą w szkole

Robert Geretschläger, Charles Li, Alfred S. Posamentier, Christian Spreitzer
Cena detaliczna: 39,99 zł

Jak nauczyć teorii względności swojego psa

Chad Orzel
Cena detaliczna: 42,00 zł

Przez dziurkę od klucza. Najważniejsza książka o naszych najbliższych krewnych

Jane Goodall
Cena detaliczna: 39,99 zł
Idea i tusz

Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 83-7255-119-7
Data wydania: 02.09.2002
Format: 216mm x 278mm
Liczba stron: 180
Cena detaliczna: 49,00 zł
nakład wyczerpany
Oprawa: miękka
Zarówno buddyzm chan, jak i daoizm negowały wartość świata pozorów i odwoływały się do mistycznej strony natury ludzkiej. Oba systemy myślowe widziały ideał w osiągnięciu głębokiej harmonii z naturalnym rytmem życia. Obrazy inspirowane tymi dwoma nurtami są śladami pozaintelektualnego doświadczenia świadomości - doświadczenia, które można określić jako kontemplacyjne lub mistyczne.
Większość artystów Dalekiego Wschodu nie spogląda na naturę z czysto estetycznego punktu widzenia, ale odczuwa wobec niej coś w rodzaju nabożnej czci, całkowicie pozbawionej aspektów intelektualnych. Malarze i poeci nie traktują krajobrazu tylko jako tematu swej sztuki, ale wchodzą dalej i głębiej, odnajdując w nim coś bezkresnego i niepojętego. Dlatego sceneria natury jest dla artysty Wschodu idealnym medium, poprzez które może wyrazić własny stan przebudzenia, odnaleźć prawdę własnej natury. Element religijny tych pejzaży jest czymś immanentnym, wyrażanym raczej przez atmosferę niż sformułowane pojęcia. Nie można go opisać słowami, ponieważ leży poza rozumową definicją. Mistyczny sens chińskich pejzaży decyduje także o przywiązaniu artystów do tradycji. Forma obrazu pozostaje przez wieki niezmieniona, ponieważ jest on poszukiwaniem absolutu - absolut zaś nie podlega zmianom.

Patroni:

wersja do druku