Strona główna / Humanistyka / Intryga. Teoria i praktyka podstępu w literaturze

Inne książki z tej kategorii

Czy Chiny zbawią świat?

Grzegorz W. Kołodko
Cena detaliczna: 36,00 zł

Nowy pragmatyzm kontra nowy nacjonalizm

Grzegorz W. Kołodko, Andrzej K. Koźmiński
Cena detaliczna: 35,00 zł

1000 słów

Jerzy Bralczyk
Cena detaliczna: 54,99 zł
Intryga. Teoria i praktyka podstępu w literaturze

Kategoria: Humanistyka
ISBN: 978-83-7648-100-5
Tytuł oryginału: Die Intrige. Theorie und Praxis der Hinterlist
Data wydania: 14.04.2009
Format: 163mm x 234mm
Liczba stron: 416
Cena detaliczna: 49,90 zł
nakład wyczerpany
czytaj fragmentOprawa: miękka
Tłumaczenie: Izabela Sellmer, Arkadiusz Żychliński

Autor, wychodząc od spostrzeżenia, że całą historię naszej cywilizacji przenikają intrygi, że intryga właściwie stoi u podstaw stworzenia (pierwsze zdanie książki brzmi „Stworzenie kłamie”) – próbuje zarysować ogólną teorię podstępu. Bazuje na przykładach z historii literatury, począwszy od Adama i Ewy, przez Lutra i Machiavellego do Maxa Webera, od mitologii greckiej poprzez Homera, Dantego, Calderona, Corneille’a, Schillera, Goethego i Shakespeare’a do Patricii Higismith, Grahama Greena, Philipa Rotha i Johna Forsytha, od „Królewny Śnieżki” po Balzaka, Strindberga i Thomasa Bernharda.

Stworzenie kłamie. Kosmos istot żywych to nieprzewidywalny splot kłamstwa, oszustwa, przebiegłości i śmiercionośnego podstępu, a przecież cieszy nas, bo zawiera bezmiar piękna i podtrzymuje przy życiu.
Prolog z modliszką diabelską

Peter von Matt
(ur. 1937)

Szwajcarski germanista i anglista, w latach 1976-2002 wykładał literaturę niemiecką na Uniwersytecie w Zurychu. Jest członkiem Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung, Akademie der Wissenschaften oraz Sächsische Akademie der Künste. Mieszka w okolicach Zurychu.

Spis treści

Prolog z modliszką diabelską

Część pierwsza
MODEL INTRYGI
Plan i scena planowania
Od sceny planowania do realizacji intrygi
Pierwszy krok w badaniach nad aktem przebrania
Przebranie w bajkach – postać prosta
Przebranie w bajkach – postać złożona
Cel gatunku Homo sapiens
Wirtuoz techniki przebierania
Antropologia ubrania i przebrania
Wirtuoz techniki przebierania raz jeszcze
Intryga i kontrintryga jako spektakl moralny
Podwójne oblicze wolności w przebraniu
Dobro i zło w literaturze
Przegląd elementów składających się na model intrygi
Anagnórisis – chwila prawdy
Teoria anagnórisis u Arystotelesa

Część druga
SPOSOBY ZASTOSOWANIA. ROZBUDOWA MODELU
Medea
Primum movens i motywacja
Eros i ekonomia: podwójne primum movens w komedii
Eros i honor: komedia z najbardziej szalonym rekwizytem intrygi
Epokowy intrygant
Od sceny narodzin do sceny śmierci

Część trzecia
TEORIA „LITERATURY DIABELSKIEJ”
Intrygant jako odstępca
„Literatura diabelska”
Dekonstrukcja opatrzności w wykonaniu Schillera
Narodziny intelektualisty z diabła
Prowokacja „bożej maskarady”
Globalny intrygant

Część czwarta.
O LISIE
Fortel i kłamstwo w filozofii i literaturze
Lis z bajki
Goethe, lis i diabeł
Pojawia się trickster
Jak się filozofuje (z) lisem
Max Weber obok Machiavellego
Jak robić teatr z lisem
Pomocnik w intrydze
Związek pomiędzy intrygantem a pomocnikiem
Para jako sprawcy. Dygresja

Część piąta
INTRYGA KOBIECA W HISTORII LITERATURY
Wypędzenie wielkiej intrygantki z kultury niemieckiej. Spisek Lessinga i Schillera
Mała szkoła dramaturgii
Teoria kobiety i estetyka
Polemiczny punkt kulminacyjny
Porównanie dwóch arii nienawiści
Finał intrygi dworskiej

Część szósta
INTRYGA NA DRODZE KU NOWOCZESNOŚCI
Żeński Jago
Dwa cele siostrzyc w intrydze
Kryzys podmiotu intrygi we wczesnej nowoczesności
Sprawcy w Hadesie 

Epilog
Indeks nazwisk


wersja do druku