Strona główna / Popularnonaukowe / Genetyka kultury

Inne książki z tej serii

Pi. Biografia najbardziej tajemniczej liczby na świecie

Ingmar Lehmann, Alfred S. Posamentier
Cena detaliczna: 39,90 zł

Pytanie o życie. Energia, ewolucja i pochodzenie życia

Nick Lane
Cena detaliczna: 45,00 zł

Jednakowo odmienni. Dlaczego możemy zmieniać swoje geny

Tim Spector
Cena detaliczna: 39,90 zł

Inne książki z tej kategorii

Hatszepsut

Peter Nadig
Cena detaliczna: 38,00 zł

Pi. Biografia najbardziej tajemniczej liczby na świecie

Ingmar Lehmann, Alfred S. Posamentier
Cena detaliczna: 39,90 zł

Początek. Naukowa historia stworzenia

Jim Baggott
Cena detaliczna: 46,00 zł
Genetyka kultury

Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 83-7180-347-8
Cena detaliczna: 0,00 zł
nakład wyczerpany
Seria: Na ścieżkach nauki
Oprawa: miękka
Dlaczego kultura ewoluuje w tempie nie notowanym nigdy wcześniej? Kto wymyśla macarenę, dziecięce rymowanki-wyliczanki, kto produkuje listy łańcuszkowe? Dlaczego zawsze wybieramy wyższego, młodszego i bardziej przystojnego prezydenta? Skąd rosnąca popularność sekt religijnych? Zaskakującej odpowiedzi na te pytania udziela teoria replikatorów kulturowych - memetyka. Teoria ta postuluje istnienie materialnych podstaw dziedziczności kulturowej, niezależnych od dziedziczności biologicznej. Natomiast mechanizmy rządzące ewolucją zarówno świata genów, jak i świata idei (memów), są w świetle tej teorii niezwykle zbliżone. Dobór naturalny, znany z biologii, kształtuje również naszą kulturę.

Mariusz Biedrzycki urodził się w roku 1971 w Koprze, w Słowenii, od roku 1974 mieszka w Polsce, do 1997 w Krakowie. Jest absolwentem Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas studiów zajmował się biologią teoretyczną (ekologią ewolucyjną i populacyjną) pod opieką prof. Adama Łomnickiego. Jako stypendysta programu Tempus studiował jeden semestr na szwedzkim uniwersytecie w Lund, gdzie zainteresował się problemami ewolucji kulturowej.
Zainteresowanie tą dziedziną skłoniło go do porzucenia kariery akademickiej i podjęcia pracy w branży reklamowej. Reklama umożliwia zarówno obserwacje, jak i ścisłe badania, w jaki sposób "organizmy kulturowe" w postaci reklamówek rodzą się, reprodukują i umierają, jaka jest przy tym wydajność transmisji informacji i jakie jest związane z tym tempo ewolucji kulturowej.

Genetyka kultury jest pierwszą książką Mariusza Biedrzyckiego. Jej interdyscyplinarny charakter powinien zainteresować studentów wielu kierunków. Studenci nauk społecznych i humanistycznych znajdą w niej przykłady wykorzystania metodologii biologii ewolucyjnej w historii, socjologii, psychologii, etnografii czy leksykologii. Studenci nauk ścisłych i przyrodniczych ujrzą, jak zaskakujące zastosowanie mogą mieć współczesne paradygmaty nauk ścisłych poza swoją domeną. Studenci nauk ekonomicznych przekonają się, że złoty wiek reklamy jeszcze nie nadszedł.

wersja do druku